Proces wymiany części sprzętowych i konserwacji komponentów 1010music Nanobox Lemondrop jest ważny, aby zapewnić bezpieczną i prawidłową pracę urządzenia. Aby wymienić części sprzętowe, należy w pierwszej kolejności wyłączyć Nanobox Lemondrop z zasilania, a następnie odłączyć wszystkie przewody. Następnie sprawdź, czy części są w porządku, a jeśli nie, odłącz je i wymień na nowe. Po wymianie części sprzętowych należy wyczyścić wszystkie komponenty, aby zapewnić ich prawidłową pracę. Następnie połącz wszystkie komponenty i podłącz je do zasilania. Po podłączeniu Nanobox Lemondrop powinien działać prawidłowo.
Ostatnia aktualizacja: Procedury wymiany części sprzętowych i konserwacji komponentów 1010music Nanobox Lemondrop
Przynajmniej raz do roku warto zdecydować się na porządny serwis roweru. Dokładny przegląd stanu technicznego, mycie oraz smarowanie komponentów to czynności, które pozwolą nam przez długi czas cieszyć się przyjemnością z jazdy. W jaki sposób przygotować rower do sezonu? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule!
Przegląd roweru to ważny element przygotowania do sezonu.
Jak przygotować rower do sezonu, gdy….?
Nie tylko kolarze zawodowi oraz półprofesjonaliści, ale także rowerzyści jeżdżący rekreacyjnie, powinni zadbać o właściwy serwis i konserwację swojej maszyny. Zakres prac, jakie należy wykonać, zależy przede wszystkim od tego, co działo się z rowerem podczas zimy.
…przez całą zimę był nieużywany
Najmniej pracy czeka osoby, które jesienią schowały swoje dwa kółka do garażu lub piwnicy. Oczywiście tylko wtedy, gdy prawidłowo przeprowadziły konserwację roweru na zimę. Jeśli pojazd był solidnie przygotowany, większość kolarzy będzie w stanie w pół godziny samodzielnie przygotować go do sezonu letniego. Należy:
- wytrzeć z kurzu,
- napompować opony,
- rozruszać i nasmarować napęd,
- wyregulować przerzutki i hamulce.
…w niepogodę jeździliśmy na trenażerze
Nieco inaczej wygląda sprawa, gdy w sezonie jesienno-zimowym korzystaliśmy z roweru na trenażerze. Jeśli był on aktywnie wykorzystywany, warto sprawdzić stan zużycia napędu. Być może niektóre z komponentów będą wymagały serwisu lub wymiany. Intensywne treningi mogły wyciągnąć ogniwa łańcucha lub wyszczerbić kasetę.
Należy także sprawdzić stan techniczny wszystkich elementów wykonanych z aluminium. Dlaczego? Podczas wymagających treningów intensywnie pocimy się. Spływające z ciała słone krople osadzają się na osprzęcie, a następnie wchodzą w silną reakcję chemiczną z tym metalem. Po miesiącach domowych treningów możemy zauważyć korozję wżerową. Szczególnie ważne jest sprawdzenie, czy na mostku, kierownicy i sztycy nie pojawiły się charakterystyczne odbarwienia, czyli wżery. W przypadku baranka warto także zajrzeć pod owijkę.
Komponenty z wyraźnymi wżerami należy niezwłocznie wymienić. Natomiast jeżeli na śrubach lub łańcuchu zauważyłeś wyłącznie lekki nalot w rudawym odcieniu, to możesz spróbować samodzielnie zwalczyć problem. Informacje na temat tego, jak to zrobić znajdziesz w artykule „Jak usunąć rdzę z roweru”.
…zimą aktywnie go używaliśmy
Najwięcej pracy czeka na kolarzy, którym niestraszna nieprzyjemna pogoda i aktywnie jeżdżą przez cały rok. Zimne miesiące w roku oraz niesprzyjająca aura sprawiają, że często nieczystości z drogi takie jak woda, błoto czy sól mogły przedostać się do komponentów, które serwisowane są najrzadziej. Dotyczy to między innymi suportu, łożysk, sterów bądź amortyzatorów.
Przygotowujemy rower do sezonu w 9 krokach
Opracowaliśmy poradnik, w którym metodą krok po kroku opisaliśmy co warto zrobić, aby przygotować rower do jazdy w sezonie.
Krok 1. Czyszczenie
Zacznij od umycia roweru. Możesz wykorzystać do tego klasyczną szczotkę oraz wiadro z ciepłą wodą. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest jednak wybór profesjonalnych środków do mycia roweru, które nie tylko pozwalają pozbyć się brudu, ale także ograniczają przyklejanie się kurzu podczas jazdy oraz sprawiają, że lakier wygląda jak nowy. Jeśli rama Twojego pojazdu została wykonana z carbonu, czyli włókna węglowego, wybierz produkt, który przeznaczony jest do pielęgnacji tego typu tworzywa.
Doświadczeni kolarze mogą skorzystać z profesjonalnych urządzeń pracujących pod ciśnieniem. Raczej nie zaleca się tej techniki początkującym rowerzystom, ponieważ niewłaściwie skierowany strumień może wyrządzić więcej szkody niż pożytku, chociażby wypłukując smar ze szczelin łożysk czy przenosząc ziarna piasku na napęd, co może uszkodzić ten komponent.
Podczas pracy powinieneś pamiętać o dokładnym czyszczeniu:
- ramy,
- łańcucha,
- kasety,
- przerzutek,
- obręczy,
- hamulców.
Następnie warto nasmarować wymagające tego komponenty mechaniczne. Więcej informacji na temat pielęgnacji poszczególnych elementów przedstawimy w dalszej części artykułu.
Krok 2. Koła i opony
Opony wytrzyj wilgotną gąbką i dokładnie obejrzyj. Sprawdź poziom zużycia bieżnika i ogólny stan techniczny. Gdy zauważysz wbite w gumę kamyki lub odłamki szkła, delikatnie wyjmij te elementy, a następnie sprawdź, czy ogumienie nadal trzyma ciśnienie. Osoby korzystające z systemu bezdętkowego powinny wyczyścić stare mleczko uszczelniające i zalać opony nowym.
Jeśli konieczny jest serwis, przygotowaliśmy dla Ciebie przydatne wskazówki. Przeczytaj nasz artykuł o naprawie opon rowerowych.
Przygotowanie roweru do sezonu powinno obejmować również serwis kół rowerowych.
Od razu warto sprawdzić koła. Obejrzyj dokładnie stan szprych, sprawdź płynność obracania się piast i zobacz, czy nie ma zbędnych luzów. Gdy po zakręceniu obręczą zauważysz, że zatrzymuje się albo bije na boki, będzie konieczne centrowanie. Czynność wymaga specjalistycznych, dość drogich narzędzi, więc jeśli nie posiadasz centrownicy, zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem będzie wizyta w warsztacie. Chcesz wykonać serwis samodzielnie? Skorzystaj z naszego poradnika „Centrowanie koła – naciąganie szprych rowerowych”.
Do grupy trudnych zadań należy także samodzielna wymiana piasty w rowerze. Osobom, które nie mają odpowiedniego doświadczenia, radzimy skorzystanie z pomocy profesjonalisty.
Krok 3. Stan linek i pancerzy
Linki wraz z chroniącymi je pancerzami to elementy, które łączą przerzutki i hamulce mechaniczne z manetkami (lub klamkomanetkami). Powinno się przynajmniej raz do roku sprawdzić, czy nie są rozciągnięte bądź naderwane. Jeśli wymagają wymiany, koniecznie to zrób. Awaria na trasie nie tylko utrudni Ci powrót do domu, ale także może być powodem niebezpiecznych sytuacji na drodze. Bez trudu zrobisz to samodzielnie. W tekście „Wymiana linek i pancerzy rowerowych – jak zamontować i przycinać? ” znajdziesz wskazówki jak to zrobić.
Sprawdź
Krok 4. Regulacja przerzutek i hamulców
Kompleksowy przegląd roweru powinien obejmować również regulację. Zacznij od przerzutek. Sprawdź każdy bieg po kolei, aby upewnić się, że wszystko pracuje prawidłowo. Rozregulowany komponent uniemożliwia płynną pracę napędu oraz może przyczynić się do zahaczania łańcucha o prowadnicę przedniej zmieniarki. Samodzielne ustawienie przerzutek nie powinno sprawić większego problemu. Jeśli nigdy tego nie robiłeś, sprawdź jak wyregulować przednią i tylną przerzutkę.
Czas na hamulce. Zakręć kołami i naciśnij dźwignię, aby zweryfikować, czy prędkość jest prawidłowo wytracana. Gdy to konieczne, przeprowadź serwis. Informacje, jak to zrobić znajdziesz w artykule regulacja hamulców w rowerze. Pamiętaj także o:
- regularnej wymianie: klocków, gdy korzystasz z hamulców szczękowych lub okładzin w przypadku modeli tarczowych. Zanieczyszczone mogą być jedną z przyczyn piszczenia.
- oczyszczeniu i odtłuszczeniu tarcz w przypadku hamulców tarczowych.
- odpowietrzenie układu w hamulcach tarczowych hydraulicznych.
Narzędzia, które mogą Ci się przydać to:
Krok 5. Łańcuch
Niewymieniony w odpowiednim momencie łańcuch rowerowy może przyczynić się do poważnego uszkodzenia kasety. Jej zniszczenie, szczególnie gdy korzystamy z zaawansowanych technologicznie grup osprzętu (np. 11-rzędowej Ultegry lub 12-rzędowego XTR-a), może nieść za sobą duże, nieplanowane wydatki. Jak zadbać o ten element?
- przymiarem sprawdź, czy nie jest rozciągnięty,
- oceń poziom zużycia koronek,
- wyczyść i zakonserwuj łańcuch lub w razie konieczności wymień go na nowy.
Chcesz do tego podejść profesjonalnie przeczytaj o tym, jak czyścić i konserwować łańcuch rowerowy oraz jak wymienić łańcuch w rowerze.
Łańcuch rowerowy wymaga odtłuszczenia i ponownego smarowania.
Krok 6. Korba
Wykonując przegląd roweru przed sezonem, warto sprawdzić, czy główka kierownicy oraz mechanizm korbowy nie uległy poluzowaniu. Na tym etapie należy także dokręcić wszystkie śruby, oczywiście, jeśli tego wymagają. Przestrzegamy – jazda na rowerze z luźnymi, niedokręconymi elementami jest niewygodna i może doprowadzić do uszkodzenia części, a w najgorszym razie – nawet do wypadku.
Podczas kręcenia napędem słyszysz hałas? Nie unikniesz czyszczenia oraz smarowania suportu. Wykonałeś wszystko tak, jak należy i nadal komponent trzaska, ma luzy lub stawia opór? To znak, że konieczna będzie jego wymiana. gif" data-default="/photo/article/l/CR_ID302_07. jpg" data-webp="true" data-l="/photo/article/l/CR_ID302_07. jpg" data-s="/photo/article/s/CR_ID302_07. jpg" alt="mechanizm korbowy" contenteditable="false"/>Dokręcenie mechanizmu korbowego wpływa na bezpieczeństwo jazdy na rowerze.
Krok 7. Pedały
Przed pierwszym wiosennym treningiem dobrze jest także sprawdzić stan pedałów. Należy dokręcić je, gdy zauważysz luzy i wyregulować. Jeśli korzystasz z systemu zatrzaskowego, zwróć uwagę na swoje kolarskie buty – być może to czas, aby wymienić bloki na nowe.
Krok 8. Kierownica
Przegląd roweru musi obejmować także kierownicę. Jeśli nie pracuje sprawnie, powinieneś dokładnie wyczyścić, a następnie nasmarować stery. Zakłada się, że czynność ta powinna być powtarzana średnio raz na rok lub dwa lata. Wykorzystuje się w tym celu specjalny smar. Nakłada się go cienką warstwą na bieżnie i miski sterowe.
W przypadku kierownic typu baranek warto zdjąć owijkę. Należy sprawdzić, czy pod nią nie pojawiły się pęknięcia (dotyczy to przede wszystkim komponentów karbonowych) lub rdzawych wżerów (aluminium). Nie wiesz, jak poprawnie założyć ją ponownie? Przeczytaj „Owijka szosowa – jak ją poprawnie założyć? ”.
Jeśli podczas jazdy dłonie trzymasz na gripach, czyli chwytach, i są one już zużyte, możesz rozważyć wymianę na nowe.
Krok 9. Amortyzacja
Właściciele rowerów wyposażonych w amortyzatory (zarówno przednie, jak i tylne), nie mogą zapominać o serwisie tych elementów podczas przygotowywania roweru na wiosnę. Zwiększy to komfort i bezpieczeństwo jazdy. W wielu przypadkach konieczne okazuje się smarowanie amortyzatorów rowerowych. W trakcie sezonu zimowego zmieniła się Twoja waga? Pomyśl także o zmianie ustawień, aby precyzyjnie dopasować je do aktualnych parametrów. Regulacja różni się w zależności od modelu. Z mało skomplikowanym powinieneś poradzić sobie samodzielnie. Aby ułatwić Ci zadanie, przygotowaliśmy poradnik. Zaawansowany technicznie komponent warto oddać do serwisu.
Przygotowanie roweru do jazdy w serwisie
Przeprowadzenie serwisu i konserwacji dwóch kółek wymaga od nas wiedzy, umiejętności oraz narzędzi. Jeśli nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie dobrze przygotować rower do jazdy lub pojazd nie był warsztatowany przez długi czas, to nic złego. Skorzystanie z kompleksowej pomocy specjalistów będzie wówczas najlepszym wyborem. Najczęściej kompleksowy serwis roweru obejmuje dokładne mycie, centrowanie, smarowanie oraz regulację wymagających tego podzespołów. Należy przygotować się na wydatek rzędu kilkuset złotych. Ostateczna cena zależy m. in. od zaawansowania technicznego posiadanych przez nas komponentów. Oddając rower do profesjonalnego warsztatu warto także pamiętać o tym, że jeśli zaistnieje konieczność wymiany podzespołów, będzie to usługą dodatkowo płatną. gif" data-default="/photo/article/l/CR_ID302_02. jpg" data-webp="true" data-l="/photo/article/l/CR_ID302_02. jpg" data-s="/photo/article/s/CR_ID302_02. jpg" alt="serwis rowerowy" contenteditable="false"/>W serwisie rowerowym możesz liczyć na profesjonalną i kompleksową pomoc.
Regularny serwis roweru
Odpowiednie przygotowanie roweru do sezonu jest niezwykle ważne. Nie powinniśmy zapominać także o regularnej konserwacji komponentów w okresie intensywnego użytkowania pojazdu. Mniej więcej co miesiąc warto sprawdzić stan techniczny najważniejszych elementów, dzięki czemu zwiększymy swoje bezpieczeństwo. Pozwoli to także uchronić się (przynajmniej częściowo) przed dużymi wydatkami związanymi z uszkodzeniem osprzętu.
Programy konserwacji predykcyjnej i prewencyjnej mają zasadnicze znaczenie dla efektywnego zarządzania cyklami użytkowania sprzętu oraz maksymalizacji zwrotu z inwestycji (Return On Investment – ROI) i całkowitego kosztu posiadania (Total Cost of Ownership – TCO) sprzętu produkcyjnego. Celem ostatecznym jest zminimalizowanie czasu przestojów i zabezpieczenie zarówno ludzi, jak i maszyn przed skutkami przypadkowych awarii, wynikających z niedostatecznej konserwacji sprzętu.
Eksploatacyjne zużycie sprzętu jest normalnym zjawiskiem w każdym systemie produkcyjnym. Prawa fizyki są nieubłagane – sprzęt produkcyjny, a zwłaszcza jego ruchome części, zawsze będzie miał ograniczony cykl użytkowania (lifecycle – żywotność), po upływie którego urządzenie, podzespół lub system będzie wymagać naprawy głównej, remontu kapitalnego lub wymiany.
Dobre praktyki prewencyjnego UR obejmują także planowanie konserwacji całych parków maszynowych,
a nie tylko urządzeń pneumatycznych, mające na celu zminimalizowanie ogólnego czasu przestojów.
Źródło: Aventics Corporation
Wykorzystanie technologii pneumatycznej
Wykorzystanie podzespołów pneumatyki, czyli cylindrów, siłowników i zaworów zasilanych sprężonym powietrzem, do sterowania procesami technologicznymi i maszynami jest powszechne w systemach automatyki przemysłowej. Obejmuje takie aplikacje, jak napęd i sterowanie zaworami przełączającymi w transporcie bliskim materiałów i systemach sortujących, napędzanie urządzeń ruchomych, takich jak zaklejarki i chwytaki, w maszynach pakujących oraz sterowanie zaworami pilotowymi w rafineriach ropy naftowej i gazu.
Sprzęt pneumatyczny ma pewne cechy charakterystyczne i zarazem wspólne dla różnych aplikacji: jego ruchy są często szybkie i wysoce powtarzalne (w niektórych przypadkach czas cyklu jest liczony w milisekundach), zaś realizowane przez niego funkcje są proste, a jednocześnie mają zasadnicze znaczenie dla funkcjonalności maszyn.
Innymi słowy: jeśli system pneumatyczny w zakładzie z powodu niedostatecznej konserwacji ulegnie awarii lub zacznie nieprawidłowo funkcjonować, może na tym ucierpieć wydajność produkcji i powstaną problemy z nieplanowanymi przestojami maszyn. Producenci z branży pneumatyki, współpracując z producentami wyposażenia oryginalnego (OEM) z branży automatyki, opracowali rozbudowane programy praktyk konserwacji zarówno predykcyjnej (prognozowanej), jak i prewencyjnej (zapobiegawczej), przy jednoczesnym podwyższeniu parametrów swoich systemów pneumatycznych. Te ulepszenia, obejmujące np. nowe czujniki oraz inne możliwości technologii cyfrowej, są zgodne z pojawiającym się obecnie trendem i wymaganiami dotyczącymi zastosowania technologii Przemysłowego Internetu Rzeczy (Industrial Internet of Things – IIoT) w systemach produkcyjnych. Umożliwiają one wykorzystanie w utrzymaniu ruchu większej liczby urządzeń i systemów opartych na przetwarzaniu danych.
Konserwacja predykcyjna vs. prewencyjna
Konserwacja predykcyjna (Predictive Maintenance – PdM) jest takim podejściem do zarządzania utrzymaniem ruchu, w którym inżynierowie wykorzystują różne technologie i elementy monitoringu parametrów roboczych maszyn do śledzenia pracy i oceny stanu technicznego sprzętu pracującego w zakładach. Przy efektywnym stosowaniu konserwacji predykcyjnej w zakładzie wyznaczane są terminy wykonania prac konserwacyjnych. W porównaniu z rutynową lub opartą na harmonogramach konserwacją prewencyjną (Preventive Maintenance – PM) zwykle prowadzi to do uzyskania oszczędności w kosztach eksploatacji maszyn, ponieważ prace serwisowe wykonywane są tylko wtedy, gdy są potrzebne i jest zagwarantowana dostępność wymaganych części zamiennych.
Konserwacja predykcyjna (prognozowana) oparta jest na przetwarzaniu danych – dostarczaniu właściwych informacji we właściwym czasie. Wiedząc, który sprzęt wymaga przeprowadzenia czynności konserwacyjnych, można zamienić nieplanowany przestój na krótsze i rzadsze zaplanowane zatrzymania maszyn, co zwiększy dyspozycyjność zakładu. Inne potencjalne korzyści to: przedłużony czas eksploatacji sprzętu, zwiększone bezpieczeństwo, mniejsza liczba wypadków mających negatywny wpływ na środowisko oraz zoptymalizowane zarządzanie częściami zamiennymi.
Konserwacja prewencyjna (zapobiegawcza) idzie w parze z konserwacją predykcyjną. Polega ona na podejmowaniu regularnych i rutynowych działań w celu zapobiegania awariom sprzętu. Zadania te mogą obejmować remonty częściowe lub kapitalne w wyznaczonych terminach, wymiany oleju, smarowanie, drobne regulacje nastaw urządzeń oraz czyszczenie komponentów maszyn narażonych na zabrudzenie.
Lepsza konserwacja komponentów pneumatyki
W odniesieniu do komponentów pneumatyki zalecane jest podjęcie i wprowadzenie obu wspomnianych rodzajów konserwacji. Ich producenci stale inwestują w nowe projekty i ulepszone materiały, aby zwiększyć niezawodność i czas eksploatacji swoich produktów. Wprowadzane usprawnienia obejmują m. in. lepsze techniki uszczelnień zaworów, zastępowanie elementów metalowych wykonanymi z polimerów, które są bardziej odporne na zużycie i dają lepsze drogi przepływu powietrza. Wszystko to sprawia, że urządzenia pneumatyczne pracują bardziej płynnie i wydajnie.
Współpracując z producentami OEM z branży automatyki, producenci komponentów pneumatyki zidentyfikowali główne obszary występowania awarii i opracowują obecnie nowe podejścia w zakresie wykorzystania czujników instalowanych w siłownikach, zaworach i cylindrach, które pozwalają na dostarczenie bardziej kompletnych danych dotyczących zmian w działaniu tych urządzeń w miarę upływu okresu ich eksploatacji. Dane te są kluczowymi wskaźnikami zużywania się pneumatycznych komponentów urządzeń.
Te ulepszenia jakościowe znacznie przyczyniły się do znacznego wydłużenia żywotności produktów. Na przykład systemy zaworów, których żywotność wynosiła kiedyś według producentów 100 mln cykli, mogą teraz zrealizować aż do 140 mln cykli bezawaryjnej pracy. Wydłużony czas eksploatacji sprawia, że to właśnie konserwacja predykcyjna ma coraz większe znaczenie w pneumatyce, ponieważ produkty są opracowywane tak, aby działały dłużej. Śledzenie pracy, wzywanie serwisu i naprawa nieprawidłowo funkcjonującego urządzenia mają zasadnicze znaczenie dla uzyskania w praktyce podanej przez producenta żywotności tego urządzenia.
Jako przykład można tu podać niektóre siłowniki pneumatyczne wyposażone w amortyzatory hydrauliczne. W miarę upływu czasu amortyzatory te tracą swoją skuteczność z powodu wycieku płynu. Gdy maszyna jest uruchamiana po raz pierwszy, ustalany jest podstawowy, optymalny czas cyklu (np. wynoszący 135 milisekund). Na podstawie testów wykonywanych przez producenta wyznaczana jest także trwałość siłownika (tzw. wartość B10, liczba cykli, po których 10% produktów ulega trwałemu uszkodzeniu).
Konserwacja predykcyjna w takim układzie stosowana jest w celu monitorowania pracy siłownika, przy czym aktualne dane z czujników pochodzą z urządzeń monitorujących stan tego podzespołu. Jeśli czujniki te zgłaszają, że siłownik przyśpiesza na końcu posuwu (pomiędzy amortyzowaniem a zatrzymaniem obciążenia), to może to wskazywać na wyciek płynu w amortyzatorze i konieczność wymiany tego elementu na nowy.
Jednak według standardowego programu konserwacji zapobiegawczej siłownik ten może nie znaleźć się w harmonogramie napraw czy wymian części i ma działać aż do osiągnięcia zakładanej liczby cykli roboczych. Nawet jeśli siłownik ten pracuje całkiem nieźle, to działanie jego cylindra zaczyna się pogarszać i może w końcu doprowadzić do nieplanowanego wyłączenia maszyny lub produkowania wyrobów o złej jakości. pl/wp-content/uploads/2018/04/RTEmagicC_a1cf5da947. png-300x149. png" alt="" width="511" height="254" srcset="https://maintech. png 300w, https://maintech. png. png 600w" sizes="(max-width: 511px) 100vw, 511px"/>
Trzy główne obszary monitoringu urządzeń pneumatyki: żywotność, sprawność energetyczna i stan techniczny.
Konserwacja zintegrowana
Konserwacja zapobiegawcza jest niezbędna do zapewnienia, że komponenty ulegające zużyciu są okresowo, w odpowiednim czasie czyszczone, naprawiane i wymieniane na nowe przy zastosowaniu standaryzowanych i przewidywalnych harmonogramów, które minimalizują wpływ zużywania się komponentów na ogólną wydajność produkcji i efektywność pracy sprzętu.
Siłowniki i zawory mają uszczelnienia i inne powierzchnie wewnętrzne, które zużywają się lub brudzą w miarę upływu czasu, szczególnie w zanieczyszczonym otoczeniu, takim jak w tartakach, gdzie powietrze zawiera duże ilości pyłu. Producenci pneumatyki współpracują z producentami OEM w celu określenia zalecanych przedziałów czasowych pomiędzy pracami konserwacyjnymi w zależności od warunków pracy, w połączeniu z ustanowionymi wartościami żywotności B10 dla specyficznych komponentów.
Zależnie od urządzenia i środowiska pracy konserwacja zapobiegawcza może obejmować też procedury modyfikacji, w których wymieniane są kluczowe komponenty. Na przykład w stalowni lub tartaku, gdzie istnieje zwiększony poziom zanieczyszczeń powietrza, plan konserwacji zapobiegawczej może obejmować częstsze wymiany elektromagnetycznych zaworów sterujących, aby zapewnić, że zawory te nie wchłaniają cząsteczek zanieczyszczeń, które mogą utrudnić ich poprawne działanie.
Oznacza to konieczność posiadania źródła dostępnych części zamiennych, tak aby nie było dodatkowych opóźnień, gdy maszyna zostanie wyłączona w celu wykonania konserwacji lub naprawy. Dobre praktyki konserwacji zapobiegawczej obejmują także planowanie konserwacji całych parków maszynowych, a nie tylko urządzeń pneumatycznych, aby zminimalizować ogólny czas przestojów.
Zintegrowanie konserwacji predykcyjnej z tym procesem może zwiększyć efektywność konserwacji prewencyjnej. Obecnie, gdy wiele urządzeń pneumatycznych wyposażonych jest w czujniki, które mierzą ich parametry robocze, może być wdrożony w nich monitoring stanu (nadzór diagnostyczny), w którym rejestrowanie zdarzeń w czasie, ich korelacje oraz monitoring przekraczania wartości progowych mogą być wykorzystane do dokładnego śledzenia pracy każdego urządzenia.
Jeśli znamionowy czas cyklu jakiegoś siłownika wynosi przykładowo 135 milisekund i jest utrzymywany przez ten siłownik, to operator maszyny może być pewien, że działa ona poprawnie. Jeśli ten czas cyklu zaczyna przekraczać pewną wartość progową, to system monitoringu stanu urządzenia może dokładnie określić prawdopodobieństwo awarii i czas, kiedy ona nastąpi. Jeśli urządzenie to znajduje się już w harmonogramie konserwacji zapobiegawczej, to nie jest wymagana żadna interwencja. Jednak jeśli nie jest ono wyznaczone do przeprowadzenia prac serwisowych w najbliższym terminie konserwacji lub nie ma dostępnych od ręki części zamiennych, to personel inżynierski i utrzymania ruchu w fabryce może odpowiednio dostosować swój podstawowy plan prac konserwacyjnych na podstawie alarmu otrzymanego z systemu konserwacji predykcyjnej.
Ta integracja konserwacji predykcyjnej (opartej na przetwarzaniu danych) z konserwacją zapobiegawczą (ujętą w harmonogramie i standaryzowaną) może także pomóc kierownictwu fabryki w efektywnym zarządzaniu częściami zamiennymi i kontrolowaniu ich kosztów. W przeszłości posiadanie „na wszelki wypadek” w magazynie pełnego zestawu części zamiennych, kluczowych dla działania systemu, było najlepszym sposobem minimalizowania przestojów. Obecnie dzięki inteligentnym czujnikom, zintegrowanym w komponentach pneumatyki i umożliwiającym wykrywanie oraz przewidywanie problemów odpowiednio wcześnie przed ich wystąpieniem, można składać zamówienia na rzeczywiście potrzebne części zamienne, które są następnie szybko dostarczane do zakładu, co umożliwia naprawę lub wymianę komponentów.
Gotowość do wdrożenia technologii IIoT
Ponieważ urządzenia pneumatyki stają się coraz bardziej inteligentne, są one dodatkowymi punktami generowania danych w systemach produkcyjnych, w których urządzenia te są zainstalowane. Są to informacje diagnostyczne i statystyczne, dotyczące wykorzystania urządzeń oraz liczby ich cykli roboczych. Ta zwiększona inteligencja jest spójna z wizją wysoce autonomicznych systemów produkcyjnych, które są fundamentem wielu koncepcji IIoT.
Jednak dane pochodzące z urządzeń mają wartość tylko wtedy, gdy są wykorzystywane w szerszym aspekcie do zarządzania procesami produkcyjnymi w celu osiągnięcia większej wydajności produkcji, kontrolowania zużycia energii i maksymalizacji czasu bezawaryjnej pracy. Trzeba mieć jednak świadomość, że jeśli wszystkie te komponenty automatyki (wraz z innymi inteligentnymi napędami, urządzeniami i podsystemami maszyn) generują dodatkowo megabajty danych dotyczących pracy urządzeń, to istnieje możliwość przepełnienia danymi magistrali sterującej maszynami oraz skomplikowania działania systemu automatyki i sterowania.
Aby przeciwdziałać takiemu scenariuszowi, producenci pneumatyki opracowali moduł bramy sieciowej (gateway), która agreguje i organizuje dane dotyczące pracy urządzeń oraz może dostarczać je oddzielnymi drogami w sieci do kierownictwa fabryki. Ta brama może być niezależna od architektury sterowania procesem technologicznym i wykorzystana do dostarczania alarmów oraz danych dotyczących działania – zarówno na poziomie systemu, jak i na poziomie urządzeń.
Docelowo dostawcy komponentów pneumatyki przewidują wysoce autonomiczny proces konserwacji. W procesie tym, gdy otrzymane dane wskazują, że zbliża się awaria lub koniec eksploatacji jakiegoś urządzenia, automatycznie zamawiane są części zamienne lub nowe urządzenie i dostarczane do fabryki dokładnie na czas, aby mogły być wykorzystane podczas prac konserwacyjnych ujętych w harmonogramie.
Podsumowanie
Najbardziej efektywnym podejściem do konserwacji w pneumatyce (lub konserwacji każdego systemu czy komponentu automatyki) jest połączenie wglądu w działanie urządzeń, otrzymanego dzięki zastosowaniu strategii predykcyjnej, opartej na wykorzystaniu danych i ich analiz, z efektywnością strategii prewencyjnej, w celu wykorzystania tych informacji do planowania wyłączeń sprzętu na czas wykonania prac serwisowych.
Konserwacja prewencyjna może być bardziej efektywna dzięki włączeniu do niej wyników procesów konserwacji predykcyjnej i narzędzi analityki ustalających, które z urządzeń pneumatycznych wymagają serwisowania i kiedy to ma nastąpić, oraz kontrolowaniu kosztów magazynowania części zamiennych. Najistotniejsze jest jednak to, że połączenie konserwacji prognozowanej i zapobiegawczej może przyczynić się znacząco od zminimalizowania liczby awarii komponentów pneumatycznych grożących zranieniem ludzi czy uszkodzeniem maszyn, a dzięki temu pozwolić na utrzymywanie systemów produkcyjnych w ruchu i minimalizowanie przestojów.
Mark Densley jest głównym menedżerem produktów automatyki w firmie Aventics Corporation.
Tekst pochodzi z nr 2/2018 magazynu „Inżynieria i Utrzymanie Ruchu”.
GODNE ZAUFANIA I OPRACOWANE POD KĄTEM KLIENTÓW
Dostarczamy Państwu właściwe części zamienne i dokładnie na czas
Zarządzanie częściami zamiennymi musi działać jak w zegarku. Dzięki zdobytemu doświadczeniu technicznemu możemy Państwu zaoferować nie tylko właściwie dobrane części zamienne, ale również usługi wsparcia. Możemy też zająć się wszystkimi aspektami związanymi z wymianą podzespołów, w tym ponownym montażem turbiny. Wraz z naszymi międzynarodowymi jednostkami biznesowymi możemy Państwu dostarczyć wszystkie potrzebne części, do każdego miejsca na świecie.
Dostarczamy wszystkie części zamienne dla Państwa turbin wiatrowych:
Główne komponenty takie, jak przekładnie, generatory, wały główne, transformatory
Przekładnie regulacji nachylenia, silniki, przełączniki, styki, zawory i bloki hydrauliczne
Filtry, smary i materiały eksploatacyjne
Węże
Zestawy adapterów
Elektronika - w szczególności części odnowione oraz opracowane naszym własnym staraniem
Rozwiązania typu podłącz i używaj (plug & play)
Więcej informacji o zarządzaniu częściami zamiennymi
Wszystko możliwe dzięki naszej sieci magazynów
Aby zagwarantować błyskawiczne dostawy wszelkich potrzebnych części zamiennych korzystamy z trzech rodzajów magazynów: magazynu głównego, magazynów pośrednich w miejscu wykonywania prac oraz pojazdów serwisowych wraz z wyposażeniem. Jeśli w magazynie lokalnym brakuje jakiejś części, zostaje ona dostarczona przez kuriera z magazynu głównego lub pośredniego.
Dzięki naszym zasobom własnym Państwa turbiny wiatrowe nie muszą przerywać pracy, jeśli dojdzie do zatoru w dostawie
Oprócz podzespołów wielkowymiarowych, posiadamy również odpowiedni zapas części do układów sterowania, układów elektronicznych, systemów hamulcowych i hydraulicznych. W razie poważnego uszkodzenia podzespołu lub zatoru w procesie dostarczania części zamiennych, do zapewnienia nieprzerwanej pracy Państwa turbiny wiatrowej możemy wykorzystać nasze własne zasoby.
Oferujemy części zamienne i rozwiązania do turbin już nieprodukowanych
Czy eksploatują Państwo turbiny wiatrowe, do których ich producenci nie oferują już części zamiennych, lub które nie są już objęte usługami serwisowymi? Dla wielu rodzajów takich turbin mamy praktyczne i optymalne rozwiązania. Zapraszamy do kontaktu!