Pilotów Aeg A 75210 Gt szkolenie można znacznie ułatwić za pomocą Podręcznika do szkolenia pilotów Aeg A 75210 Gt. Podręcznik zawiera wyczerpujące informacje na temat zasad lotu, konfiguracji samolotu, procedur lotu, procedur awaryjnych i wymagań dotyczących bezpieczeństwa. Podręcznik jest przeznaczony dla pilotów wszystkich poziomów umiejętności, począwszy od początkujących, po tych, którzy potrzebują odświeżenia. Dodatkowo pilotom zapewniają szczegółowe informacje na temat działania systemów samolotu, które pomogą im w wykonaniu każdego lotu z maksymalną bezpieczeństwem i skutecznością. Podręcznik zawiera również wskazówki dotyczące efektywnego wykorzystania systemów samolotu i ułatwia wykonywanie wszelkich czynności lotniczych.
Ostatnia aktualizacja: Podręcznik do szkolenia pilotów Aeg A 75210 Gt
Jedną z zalet M-346 jest możliwość przeprowadzenia w czasie lotu symulacji działań taktycznych. Dzięki systemowi ETTS (Embedded Tactical Training Simulation), który jest trzonem całego zintegrowanego systemu szkolenia ITS (Integrated Training System), zakres pozorowania różnych sytuacji i działań jest niezwykle szeroki.
Obejmuje on takie możliwości jak:
- zobrazowanie na mapie cyfrowej środowiska taktycznego wraz z zagrożeniami i celami;
- symulacja zaangażowania sił własnych i przeciwnika;
- symulacja działania sensorów pokładowych (radar, systemy pasywnej obrony radioelektronicznej);
- symulacja podwieszonego uzbrojenia.
Dzięki temu nie trzeba podczas treningu wykorzystywać realnych elementów symulujących zagrożenia w powietrzu lub na ziemi. Nie ma również potrzeby montowania dodatkowo w samolocie całej gamy czujników ani odpalania podczas treningów prawdziwego - a więc niezwykle kosztownego - uzbrojenia.
Zintegrowany system szkolenia M-346 pozwala radykalnie zmniejszyć koszty nie tylko koszty szkolenia pilota, ale także logistyki związanej z tym procesem.
W skomplikowanych zadaniach szkoleniowych system ETTS umożliwia zmniejszenie lub nawet całkowitą rezygnację z wykorzystywania innych samolotów na rzecz wygenerowanych komputerowo sił zarówno własnych, jak i przeciwnika (ang. Computer Generated Forces – CGF).
Funkcje ETTS są w stanie obsługiwać zarówno misje pojedyncze (z wykorzystaniem jednego samolotu i jednego celu), jak również wielosamolotowe operacje w pełnej współpracy i wymianie informacji między wszystkimi elementami. Odbywa się to za pomocą sieci opartej na łączu transmisji danych szkoleniowych, która pozwala na wymianę informacji taktycznej z innymi rzeczywistymi uczestnikami szkolenia.
System ETTS zastosowany w M-346 wykorzystuje dwa rodzaje symulacji:
Symulacja wskazań z systemu obserwacji i realizacja scenariuszy taktycznych
To pozorowanie obejmuje, poza radarem, czujniki elektrooptyczne na podczerwień systemu walki radioelektronicznej (ang. Electronic Counter Measures – ECM), system wymiany informacji taktycznej, a także wiele innych sytuacji taktycznych, m. in. :
Symulacja uzbrojenia
Samolot M-346 umożliwia przeprowadzenie szkolenia z zastosowaniem symulacji dowolnego rodzaju uzbrojenia bez potrzeby używania prawdziwej amunicji. To rozwiązanie ułatwia szkolenie i trening pilotów w każdym rodzaju misji, związanych zarówno z atakowaniem celów powietrznych, jak i naziemnych, przy jednoczesnym wykorzystaniu pełnej symboliki wyświetlanych parametrów właściwych dla danego rodzaju rakiet bądź bomb oraz z uwzględnieniem ich charakterystyk techniczno-taktycznych.
Wyniki działania są podawane w czasie rzeczywistym, mogą być również przedstawiane już po zakończeniu misji podczas analizy skuteczności działania.
Planowania zadań w M-346 dokonuje się za pomocą Stanowiska Planowania i Wsparcia Misji (ang. Mission Support Station – MSS), a scenariusze są przenoszone do systemów samolotu za pomocą specjalnego kartridża. Na tym urządzeniu zapisywane są również dane z wykonanej misji, a następnie przy jego pomocy, już po zakończonym locie, przenoszone do MSS, gdzie poddawane są analizie i ocenie.
Szkoda, że nie było tak fajnej książki, kiedy ja się uczyłem latać. Może bym nie skakał z dachu. Polecam ją wszystkim moim kursantom
Paweł Faron / zawodnik kadry narodowej i instruktor
Wszystko w bardzo przystępnej formie zarówno dla tych na początku przygody, jak i osób, które chcą usystematyzować swoją wiedzę. Polecam!
Michał 'Spike' Gierlach
Główne rozdziały książki:
- HISTORIA PARALOTNIARSTWA Od pionierów do rekordzistów. Sięgamy do początków i odkrywamy, jak paralotniarstwo stało się sportem, który pokochały na świecie tysiące.
- SPRZĘT Przedstawiamy podstawowe wyposażenie i przyglądamy się, jak działa paralotnia. Plus kilka słów o sprzęcie specjalistycznym.
- NAUKA LATANIA Zaczniemy od pierwszego dnia szkolenia i wyjaśnimy proces nauki latania, w tym startowanie, zakręcanie, lądowanie i pierwsze wysokie loty.
- AERODYNAMIKA Jak to się dzieje, że kawałek materiału i trochę cienkich linek mogą nas unosić w powietrzu? W tym rozdziale nieco teorii.
- POGODA DLA PILOTA Od zjawisk ogólnych po lokalne – sprawdzamy, jak czytać prognozy, z jakich aplikacji korzystać i jak przewidywać pogodę, patrząc w niebo.
- LATANIE ZAAWANSOWANE Nadszedł czas, by rozwinąć skrzydła. Wyjaśniamy, jak ocenić teren, wiatr, noszenia czy turbulencje oraz omawiamy zaawansowane techniki.
- ZASADY I PRZEPISY Przybliżamy zasady poruszania się w powietrzu i przepisy dotyczące przestrzeni powietrznej. Opisujemy proces zdobywania uprawnień.
- NAWIGACJA Gotowi na samodzielny lot? Przyjrzymy się podstawom nawigacji i zgłębimy technologie, wyjaśniając, jak działają przyrządy do latania.
O tej książce
Książka ta powstała, gdy Bastienne Wentzel połączyła swoją miłość do latania i nauczania z doświadczeniem pisarki naukowej, wydając w swojej rodzinnej Holandii podręcznik do paralotniarstwa. Książka szybko się rozeszła i doczekała się kolejnego wydania. Wtedy narodził się pomysł wydania angielskiej wersji dla pilotów na całym świecie, a Bastienne zwróciła się do Cross Country Magazine. Pomysł bardzo się spodobał i po spotkaniu na słynnym Coupe Icare, największym na świecie festiwalu lotów swobodnych we Francji, rozpoczęła się współpraca. Po udanym wydaniu anglojęzycznym, przyszła kolej na polskie. Paralotniarstwo: Podręcznik pilota to efekt pracy wielu autorów. Mamy nadzieję, że ci się spodoba!
Zobacz też:
Samolot M-346 został zaprojektowany tak, by przy maksymalnej skuteczności szkolenia i treningu zachować niskie koszty eksploatacji. Wyposażenie i charakterystyki lotne, w połączeniu z awioniką, sprawiają, że maszyna może również z powodzeniem pełnić funkcje pełnowartościowego samolotu bojowego.
Dla podniesienia efektów treningów, awionika samolotu w pełni odzwierciedla tę stosowaną w najnowszych samolotach bojowych piątej generacji.
Informacje z systemu zarządzania podwieszeniami (ang. Stores Management System – SMS) mogą być wyświetlane na dowolnym wybranym przez pilota wyświetlaczu, zarówno w pierwszej, jak i drugiej kabinie.
System HOTAS (Hands On Throttle And Stick) pozwala na sterowanie wszystkimi funkcjami systemu uzbrojenia bez odrywania rąk od dźwigni sterowania silnikami i drążka.
Za celowanie odpowiada główny procesor. Dane tego dotyczące są wyświetlane pilotom na wskaźniku przeziernym HUD lub na wyświetlaczu nahełmowym.
Zastosowanie nowatorskich rozwiązań i zaawansowanej technologii pozwoliło na uzyskanie ponadprzeciętnych osiągów i doskonałych właściwości lotnych przy jednoczesnym uwzględnieniu bezpieczeństwa wykonywanych operacji.
Samolot zaawansowanego szkolenia i treningu
Właściwości M-346 pozwalają na osiągnięcie maksymalnej skuteczności szkolenia, a w konsekwencji na zmniejszenie liczby godzin potrzebnych do przeszkolenia pilota w jednostce lotniczej na samolot docelowy. M-346 doskonale nadaje się również do zaspokojenia wymogów treningu taktycznego pilotów już latających w tychże jednostkach bojowych.
W roli szkoleniowej M-346 został pomyślany jako główny i podstawowy element zintegrowanego systemu szkoleniowego (ang. Integrated Training System - ITS), który obejmuje:
- system prowadzenia szkolenia
- samolot z możliwością symulacji szkolenia taktycznego (ETTS)
- szkolenie syntetyczne (symulator misji lub jakiegoś jej fragmentu)
- szkolenie teoretyczne (w oparciu o materiały cyfrowe oraz trening i weryfikowanie wiedzy za pomocą platformy cyfrowej)
Samolot M-346, zachowując swoją główną cechę doskonałej maszyny do szkolenia i treningu, może być z łatwością przekształcony w pełnowartościowy samolot bojowy. W konfiguracji bojowej M-346 może wykonywać cały wachlarz zadań. Od atakowania celów naziemnych i nawodnych, włączając w to misje typu CAS (Close Air Support – bliskie wsparcie lotnicze), działania przeciwpartyzanckie, po misje typu Air Policing (dyżurowy system obrony powietrznej).
Skuteczny samolot bojowy
Do cech wyróżniających M-346 jako skuteczną maszynę bojową należą:
M-346 mając podwieszony pełen zestaw uzbrojenia zachowuje stosunek ciągu do masy na poziomie właściwym dla współczesnych samolotów bojowych, co w połączeniu z niewielkim obciążeniem powierzchni nośnej czyni z niego samolot o doskonałych osiągach i manewrowości. Możliwość utrzymania dużej prędkości i pełnej manewrowości M-346 zachowuje nawet przy uszkodzeniu jednego silnika. Te cechy mają wpływ na jego ponadprzeciętną żywotność bojową na współczesnym polu walki.
Duża pojemność zbiorników i możliwość tankowania w powietrzu sprawiają, że M-346 ma duży zasięg działania. com/images/stories/tech/04_closeair_support. jpg" title="Misje operacyjne M-346::Misje bliskiego wsparcia">
- Dane liczbowe
- Opis techniczny
- Dwa silniki
- Bezpieczeństwo
- Środki obronne
- Szkolenie pilotów
Dane liczbowe
Rozpiętość płata | 9, 72 m (31, 9 ft) | Długość | 11, 49 m (37, 7 ft) | Wysokość | 4, 76 m (15, 6 ft) | Powierzchnia płata | 23, 52 m2 (253, 2 sqft) |
Masa startowa (w konfiguracji gładkiej) | 7, 500 kg (16, 535 lb) | Masa startowa (maksymalna) | 9, 600 kg (21, 165 lb) |
Silniki turboodrzutowe | 2 x Honeywell F124-GA-200 | Ciąg maks. statyczny na poziomie morza, ISA | 2 x 2. 850 kg (2 x 6, 280 lb) | Masa paliwa w zbiorniku wewnętrznym (użytkowa) | 2. 000 kg (4, 410 lb) |
Prędkość maksymalna pozioma | 1, 090 km/h (590 KTAS) | Prędkość nieprzekraczalna | 572 KEAS/0. 95 M / 500KEAS/1, 15 MN | Prędkość wznoszenia | 117 m/sec (23, 000 ft/min) | Pułap praktyczny | 13, 715 m (45, 000 ft) | Przeciążenia dopuszczalne | + 8 / - 3 g | Przeciążenie długotrwałe (na poziomie morza) | 8, 0 g | Przeciążenie długotrwałe (na wysokości 4572 m) | 5, 2 g | Długość rozbiegu / dobiegu | 450 / 655 m (1, 475 / 2, 150 ft) | Zasięg w konfiguracji gładkiej / z zewn. zbiornikami | 1. 980 / 2. 720 km (1, 070 / 1, 470 Mm) |