Instrukcje operacyjne Cisco Cp 7931g są najnowszymi instrukcjami dla tego telefonu VoIP. Umożliwiają użytkownikom konfigurację i korzystanie z telefonu VoIP firmy Cisco. Instrukcje te są również dostępne w wersji drukowanej. Instrukcje te są łatwe do zrozumienia i zawierają szczegółowe instrukcje dotyczące instalacji, konfiguracji, użytkowania i konserwacji telefonu Cisco CP 7931G. Instrukcje te obejmują również informacje na temat połączeń, konfiguracji usług i funkcji, które oferuje telefon Cisco CP 7931G.
Ostatnia aktualizacja: Instrukcje operacyjne Cisco Cp 7931g
Aby przygotować Cisco 7940/7960 do pracy z SIP, musisz wykonać kilka kroków.
Po pierwsze, pobierz najnowszą wersję oprogramowania wbudowanego dla telefonu (znajdziesz je tu: http://www. pl/sip-ip-phone7960) i utwórz plik konfiguracyjny w oparciu o poniższą instrukcję. Gdy telefon pobierze informacje z serwera TFTP i będzie włączony, będzie gotowy do działania. Poniżej opiszemy wszystko krok po kroku.
Gdy telefon jest włączony, wymaga on od serwera TFTP:
- Najświeższej wersji oprogramowania
- Pliku Dual-boot (OS79XX. TXT)
- Specjalnie utworzonego dla danego telefonu pliku konfiguracyjnego (adres MAC zawarty w nazwie)
- Domyślnego pliku konfiguracyjnego
- Pliku ring-list
- Pliku dial-plan
Serwer DHCP powinien mieć ustawione poniższe opcje (albo należy skonfigurować je samodzielnie):
- dhcp option #1 (maska podsieci)
- dhcp option #3 (domyślna brama sieciowa)
- dhcp option #6 (adres serwera DNS)
- dhcp option #15 (nazwa domeny)
- dhcp option #50 (adres IP)
- dhcp option #66 (adres serwera TFTP)
- SEP. cnf. xml – Utworzony na serwerze TFTP-server który SEP. xml który zawiera następujące dane (wersja aktualizacji oprogramowania): <device><loadInformation>P0S3-08-2-00</loadInformation></device> Telefon sprawdza wersję swojego oprogramowania. Jeżeli trzeba, aktualizuje ją.
- <Software update version>. loads – jeżeli wersja jest odpowiednia, telefon wykorzystuje już istniejące w pamięci pliki, które zostały określone w pliku SEP. xml.
- OS79XX. TXT – ten plik odpowiada za bezproblemowe przełączanie się telefonu między SIP, MGCP lub SCCP, wykorzystując ten sam serwer TFTP.
- SIPDefault. cnf – domyśle parametry dla wszystkich telefonów. Ustawienia omówimy później.
- SIP<MAC-address>. cnf – ustawienia dla jednego telefonu. Ich strukturę omówimy później.
- RINGLIST. DAT – zawiera pliki z dzwonkami i ich lokalizacją.
- dialplan. xml - zawiera przykładowy plan wybierania. Może zostać wysłany do telefonu przy pomocy Notify (NTFY) przez nagłówek Event.
- 111111: Twój numer SIP z Panelu Klienta.
- Password: Twoje hasło numeru SIP z zakładki "Konfiguracji konta SIP" w Panelu Klienta.
- 1234-100: Twój numer wewnętrzny centrali telefonicznej z Panelu Klienta.
- Password: Twoje hasło numeru SIP
Proces instalacji telefonu IP Cisco
1. Telefon pobiera najświeższą wersję pliku instalacyjnego.
2. Telefon otrzymuje numer swojego VLAN – aby otrzymać parametry z serwera DHCP, telefon (w przypadku podłączenia do bramy sieciowej Cisco Catalyst) powinien otrzymać numer Voice-VLAN, który został ustawiony w danej bramie sieciowej.
3. Telefon otrzymuje adres IP - z serwera DHCP lub własnych ustawień.
4. Telefon pobiera z serwera TFTP lub pamięci następujące pliki:
5. Telefon sprawdza wersję oprogramowania.
Nazwa pliku powinna być następująca: SIPXXXXYYYYZZZZ. cnf, gdzie XXXXYYYYZZZZ to adres MAC telefonu napisany wielkimi literami.
Przykładowa nazwa pliku: SIP00503EFFD842.
Każda linijka pliku powinna prezentować się następująco:
nazwa_zmienna: definition; dodatkowy komentarz
W poniższym przykładzie należy zmienić następujące parametry:
W przypadku konieczności zmienia się też inne parametry. Przykład pliku konfiguracyjnego SIPDefault. cnf:
# SIP Default Configuration File
# Image Version
image_version: P0S3-08-3-00
# Proxy Server
proxy2_address: ""; Can be dotted IP or FQDN
proxy3_address: ""; Can be dotted IP or FQDN
proxy4_address: ""; Can be dotted IP or FQDN
proxy5_address: ""; Can be dotted IP or FQDN
proxy6_address: ""; Can be dotted IP or FQDN
# Proxy Server Port (default - 5060)
proxy1_port: 5060
proxy2_port: 5060
proxy3_port: 5060
proxy4_port: 5060
proxy5_port: 5060
proxy6_port: 5060
# Proxy Registration (0-disable (default), 1-enable)
proxy_register: 1
# Phone Registration Expiration [1-3932100 sec] (Default - 3600)
timer_register_expires: 3600
# Codec for media stream (g711ulaw (default), g711alaw, g729a)
preferred_codec: g711ulaw
# TOS bits in media stream [0-5] (Default - 5)
tos_media: 5
# Inband DTMF Settings (0-disable, 1-enable (default))
dtmf_inband: 1
# Out of band DTMF Settings
#(none-disable, avt-avt enable (default), avt_always-always avt)
dtmf_outofband: avt
# DTMF dB Level Settings
#(1-6dB down, 2-3db down, 3-nominal (default), 4-3db up, 5-6dB up)
dtmf_db_level: 3
# SIP Timers
timer_t1: 500; Default 500 msec
timer_t2: 4000; Default 4 sec
sip_retx: 10; Default 10
sip_invite_retx: 6; Default 6
timer_invite_expires: 180; Default 180 sec
####### New Parameters added in Release 2. 0 #######
# Dialplan template (. xml format file relative to the TFTP root directory)
dial_template: dialplan
# TFTP Phone Specific Configuration File Directory
tftp_cfg_dir: ""; Example:. /sip_phone/
# Time Server
#(There are multiple values and configurations refer to Admin Guide for Specifics)
sntp_server: ""; SNTP Server IP Address
sntp_mode: anycast (default); unicast, multicast, or directedbroadcast
time_zone: EST; Time Zone Phone is in
dst_offset: 1; Offset from Phone's time when DST is in effect
dst_start_month: April; Month in which DST starts
dst_start_day: ""; Day of month in which DST starts
dst_start_day_of_week: Sun; Day of week in which DST starts
dst_start_week_of_month: 1; Week of month in which DST starts
dst_start_time: 02; Time of day in which DST starts
dst_stop_month: Oct; Month in which DST stops
dst_stop_day: ""; Day of month in which DST stops
dst_stop_day_of_week: Sunday; Day of week in which DST stops
dst_stop_week_of_month: 8; Week of month in which DST stops 8=last week of month
dst_stop_time: 2; Time of day in which DST stops
dst_auto_adjust: 1; Enable(1-Default)/Disable(0) DST automatic adjustment
time_format_24hr: 1; Enable(1 - 24Hr Default)/Disable(0 - 12Hr)
# Do Not Disturb Control
#(0-off (default), 1-on, 2-off with no user control, 3-on with no user control)
dnd_control: 0;
# Caller ID Blocking
#(0-disabled, 1-enabled, 2-disabled no user control, 3-enabled no user control)
callerid_blocking: 0; (Default is 0 - disabled and sending all calls as anonymous)
# Anonymous Call Blocking
anonymous_call_block: 0; (Default is 0 - disabled and blocking of anonymous calls)
# DTMF AVT Payload (Dynamic payload range for AVT tones - 96-127)
dtmf_avt_payload: 101; Default 101
# Sync value of the phone used for remote reset
sync: 1; Default 1
####### New Parameters added in Release 2. 1 #######
# Backup Proxy Support
proxy_backup: ""; Dotted IP of Backup Proxy
proxy_backup_port: 5060; Backup Proxy port (default is 5060)
# Emergency Proxy Support
proxy_emergency: ""; Dotted IP of Emergency Proxy
proxy_emergency_port: 5060; Emergency Proxy port (default is 5060)
# Configurable VAD option
enable_vad: 0; VAD setting 0-disable (Default), 1-enable
####### New Parameters added in Release 2. 2 #####
# NAT/Firewall Traversal
nat_enable: 1; 0-Disabled (default), 1-Enabled
nat_address: ""; WAN IP address of NAT box (dotted IP or DNS A record only)
voip_control_port: 5060; UDP port used for SIP messages (default - 5060)
start_media_port: 16384; Start RTP range for media (default - 16384)
end_media_port: 32766; End RTP range for media (default - 32766)
nat_received_processing: 1; 0-Disabled (default), 1-Enabled
# Outbound Proxy Support
outbound_proxy: ""; restricted to dotted IP or DNS A record only
outbound_proxy_port: 5060; default is 5060
####### New Parameter added in Release 3. 0 #######
# Allow for the bridge on a 3way call to join remaining parties upon hangup
cnf_join_enable: 1; 0-Disabled, 1-Enabled (default)
####### New Parameters added in Release 3. 1 #######
# Allow Transfer to be completed while target phone is still ringing
semi_attended_transfer: 1; 0-Disabled, 1-Enabled (default)
# Telnet Level (enable or disable the ability to Telnet into the phone)
telnet_level: 1; 0-Disabled (default), 1-Enabled, 2-Privileged
####### New Parameters added in Release 4. 0 #######
# XML URLs
services_url: ""; URL for external Phone Services
directory_url: ""; URL for external Directory location
logo_url: ""; URL for branding logo to be used on phone display
# HTTP Proxy Support
http_proxy_addr: ""; Address of HTTP Proxy server
http_proxy_port: 80; Port of HTTP Proxy Server (80-default)
# Dynamic DNS/TFTP Support
dyn_dns_addr_1: ""; restricted to dotted IP
dyn_dns_addr_2: ""; restricted to dotted IP
dyn_tftp_addr: ""; restricted to dotted IP
# Remote Party ID
remote_party_id: 0; 0-Disabled (default), 1-Enabled
Ustawienia pliku konfiguracyjnego dla oddzielnego telefonu IP
W pliku mogą być zmienione następujące parametry: anonymous_call_block, autocomplete, callerid_blocking, call_hold_ringback, call_waiting, dnd_control – oraz inne w razie konieczności. Plik powinien nazywać się SIP. Poniżej znajduje się przykład pliku konfiguracyjnego dla oddzielnego telefonu:
# SIP Configuration Generic File
# Line 1 appearance
# Line 1 Registration Authentication
# Line 1 Registration Password
# Line 2 appearance
line2_name: football
# Line 2 Registration Authentication
line2_authname: "UNPROVISIONED"
# Line 2 Registration Password
line2_password: "UNPROVISIONED"
####### New Parameters added in Release 2. 0 #######
# Phone Label (Text desired to be displayed in upper right corner)
phone_label: ""; Has no effect on SIP messaging
# Line 1 Display Name (Display name to use for SIP messaging)
line1_displayname: "User ID"
# Line 2 Display Name (Display name to use for SIP messaging)
line2_displayname: ""
####### New Parameters added in Release 3. 0 ######
# Phone Prompt (The prompt that will be displayed on console and Telnet)
phone_prompt: "SIP Phone"; Limited to 15 characters (Default - SIP Phone)
# Phone Password (Password to be used for console or Telnet login)
phone_password: "cisco"; Limited to 31 characters (Default - cisco)
# User classification used when Registering [ none (default), phone, ip]
user_info: none
Ustawienia parametrów z menu telefonu IP Cisco
Niektóre parametry mogą być skonfigurowane ręcznie przez menu telefonu IP Cisco. Domyślnie ustawienia telefonów IP Cisco 7940/7960 są zablokowane. Aby je odblokować, musisz wprowadzić hasło podane w pliku konfiguracyjnym. Zrobisz to, klikając w Settings > Unlock Config. Aby zablokować ustawienia, kliknij Lock Config lub Exit. Zapisz wszystkie zmiany parametrów, aby telefon mógł ponownie się uruchomić.
time_zone: BT
dst_offset: 01/00
dst_start_month: April
dst_start_day: 1
dst_start_time: 02/00
dst_stop_month: October
dst_stop_day: 1
dst_stop_time: 02/00
dst_stop_autoadjust: 1
DST – daty przejścia na czas letni i zimowy.
Instrukcje konfiguracji / Cisco / Cisco-SPA303/Cisco-SPA502G
1. Aby wejść w interfejs sieciowy telefonu, w pasku adresowym przeglądarki internetowej wprowadź adres IP urządzenia.
Adres IP telefonu uzyskasz, naciskając przycisk Menu (Strona), a następnie wybierając Network => CurrentIP.
W prawym górnym rogu strony zmień tryb na Advanced
Otwórz SIP i określ zakres portów RTP.
RTP Port Min: 10000
RTP Port Max: 20000
2. Jeżeli korzystasz z więcej niż jednej linii, musisz dla każdego przycisku telefonu ustawić własne rozszerzenie.
3. Otwórz Ext1 i wprowadź następujące parametry:
Subsription Expires: 300
NAT Mapping Enable: no
NAT Keep AliveEnable: yes
Proxy: sip. zadarma. com
Display Name: Twój numer SIP (na przykład 111111) z Panelu Klienta
UserID: Twój numer SIP (na przykład 111111) z Panelu Klienta
Password: Twoje hasło numeru SIP z „SIP-Settings” w Panelu Klienta.
Proxy: pbx. com
Display Name: Twój numer wewnętrzny centrali telefonicznej (na przykład 1234-100) z Panelu Klienta
UserID: Twój numer wewnętrzny centrali telefonicznej (na przykład 1234-100) z Panelu Klienta
Password: Twoje hasło numeru wewnętrznego centrali telefonicznej z Panelu Klienta
Resident Online Number: Twój numer SIP (na przykład 111111) z Panelu Klienta
Preferred Codec: G711a
Second Preferred Codec: G711u
Third Preferred Codec: G729a
Aby zapisać ustawienia, kliknij w Submit All Changes
ILUSTRACJA: Instrukcja_intro
Clement127, licencja: CC BY-NC-ND 2. 0
W życiu codziennym bardzo często spotykamy się z tekstami użytkowymi. Jednym z nich jest instrukcja, która spokrewniona jest z takimi gatunkami, jak wskazówka, zalecenie, polecenie. Wszystkie te formy mają w bardzo prosty i jednoznaczny sposób opisać zasady postępowania i działania w konkretnych sytuacjach. Nie zawsze instrukcje są łatwe w odbiorze – są jednak bardzo przydatne, zwłaszcza wtedy, gdy chcemy coś sprawnie wykonać lub załatwić.
Instrukcja to gatunek, w którym najważniejszy jest odbiorca. To także tekst użytkowy. Trzeba w nim w prostych słowach komunikować, kto i jak ma postępować, jak należy coś właściwie używać. Bardzo ważna w instrukcji jest zwięzła, ale przemyślana kompozycja. Jak więc pisać instrukcję?
1) Po pierwsze, wyróżniamy dwie odmiany:
instrukcja obsługi, użytkowania, np. jakiegoś przedmiotu, urządzenia;
instrukcja działania, czynności, np. szybkiego, doraźnego postępowania w sprawach zagrażających naszemu bezpieczeństwu („instrukcja przeciwpożarowa”), a także dłuższego działania, złożonego nawet z wieloetapowych czynności („instrukcja wypełniania dokumentu”).
2) Po drugie, ważne jest, by treść instrukcji była ułożona chronologicznie (czyli każda opisana czynność powinna poprzedzać następną). Trzeba przede wszystkim przewidzieć, jak będzie odczytywał instrukcję odbiorca i co zrobi (to warunek, który musi być spełniony nawet przy redagowaniu takich gatunków spokrewnionych z instrukcją, jak „przepis kulinarny”).
Jakich form używać?
Czasowników w 2. osobie trybu rozkazującego („przygotuj”, „przejdź”, „zamień”, „użyj”).
Zwrotów komunikujących, że coś jest ‘dozwolone – zakazane’ („uważaj”, „pamiętaj”, „nie rób czegoś”) – są one ważne w opisie urządzeń, np. elektronicznych. Ostrzegają przed niebezpieczeństwem.
Zwrotów, które mówią o kolejnych etapach czynności (np. „najpierw”, „następnie”, „potem”, „teraz”, „zaraz po tym”) – warto je skojarzyć ze stylistyką przepisu kulinarnego.
Przed napisaniem instrukcji należy przemyśleć jej etapy – powinny być one graficznie wyróżnione. Coraz częściej pojawiają się instrukcje, w których słowom towarzyszą obrazki, np. instrukcje sprawnej ewakuacji w środkach transportu. Każdy, kto kiedykolwiek leciał samolotem, mógł (i musiał! ) przed startem wysłuchać takiej instrukcji.
Poniższa tabela przedstawia ogólny wzór instrukcji.
INSTRUKCJA |
PRZED UŻYCIEM |
OPIS |
PRZYGOTOWANIE |
OBSŁUGA Krok 1 |
KONSERWACJA |
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA |
ILUSTRACJA: Biblioteka
www. com, fotografia barwna, domena publiczna
Instrukcje spotykane są również w zwykłych sytuacjach życia codziennego. Przykładem jest poniższa instrukcja, opisująca, jak zamawiać i wypożyczyć książki w bibliotece, której zbiory są skatalogowane w systemie komputerowym.
INSTRUKCJA ZAMAWIANIA I WYPOŻYCZANIA KSIĄŻEK W BIBLIOTECE MIEJSKIEJ | Nagłówek |
I. KONTO CZYTELNIKA | Nagłówek do części I |
I. Ze zbiorów bibliotecznych mogą korzystać wyłącznie czytelnicy, którzy mają konto elektroniczne i kartę czytelnika. | Szczegółowe zasady postępowania – wyliczenie |
II. WYSZUKIWANIE I ZAMAWIANIE KSIĄŻEK W KATALOGU | Nagłówek do części II |
I. Aby znaleźć odpowiednią książkę lub odpowiednie czasopismo, skorzystaj z katalogu bibliotecznego. | Szczegółowe zasady do części II |
III. WYPOŻYCZANIE KSIĄŻEK | Nagłówek do części III |
I. Możesz wypożyczyć nie więcej niż 4 książki na 3 tygodnie. Możesz wypożyczyć książki tylko wtedy, gdy oddasz wcześniej wypożyczone. Czytelnicy wybierają książki i zgłaszają je bibliotekarzowi. Bibliotekarz wprowadza dane do komputera. Następnie można książkę wypożyczyć. | Szczegółowe zasady do części III |
IV. DODATKOWE WSKAZÓWKI I. Biblioteka nie wypożycza: czasopism, wydawnictw encyklopedycznych i słownikowych. Można z nich korzystać jedynie w czytelni. Książki należy oddać w terminie. Z wypożyczalni mogą korzystać czytelnicy, którzy w terminie oddali wcześniej wypożyczone wydawnictwa. | Nagłówek do części IV – dodatkowe UWAGI, OSTRZEŻENIA, ZASADY itp. |
Ćwiczenie 1
Wybierzcie jedną osobę, która będzie robiła figurki przestrzenne z papieru (np. modele samolotu, statku lub czapki malarskiej). Obserwując jej czynności, wpiszcie je do tabeli z zeszycie lub na planszy. Na koniec w grupie zredagujcie instrukcję. Przedstawcie ją innej grupie. Jeśli instrukcja została dobrze przygotowana, reprezentanci drugiej grupy na pewno nie będą mieli trudności w zrobieniu tej samej figurki.
Ćwiczenie 2
Skorzystaj z poniższego szablonu gatunkowego i przygotuj własną instrukcję. Może to być np. instrukcja zatytułowana: Jak opowiedzieć śmieszny dowcip?
Co to będzie? | Opis zadania |
Dla kogo? | Obraz odbiorcy |
Co trzeba przygotować? | Wyliczenie potrzebnych rzeczy |
Jak to zrobić? | Wyliczenie kolejnych czynności/etapów postępowania |
Na co uważać? | Ostrzeżenia |
Ćwiczenie 3
W instrukcjach ważny jest precyzyjny opis. Istotne jest również, aby język, którym jest napisana był czytelny i zrozumiały. Spróbuj więc przeredagować poniższe instrukcje według podanego wzoru. Zamień formy na prostsze – typowe dla instrukcji.
Wzór: Przed przejściem przez ulicę należy zwrócić uwagę, czy z prawej lub z lewej strony nie nadjeżdża samochód. → Zanim przejdziesz przez ulicę…
1) Można przejść przez ulicę wyłącznie wtedy, gdy zapali się zielone światło. Przechodzenie na czerwonym świetle jest niedozwolone.
2) W razie zauważenia niebezpiecznej sytuacji należy niezwłocznie powiadomić straż miejską.
3) Każdy, kto dostrzeże wypadek, powinien jak najszybciej powiadomić o tym policję. Należy wybrać numer 112 i przekazać informację o wypadku.
4) Wypożyczanie książek w naszej bibliotece nie nastręcza trudności.
5) Przed wypożyczeniem kolejnych książek należy oddać poprzednie.
6) W razie nieoddania książek w terminie nie będzie można wypożyczyć kolejnych.
Źródło: Contentplus. pl sp. z o. o., licencja: CC BY 3.